Toimituskulut vain 2€ | Suomalainen verkkokauppa
Ostoskori - 0,00

Ostoskori on tyhjä.

Lentomatkailu ja jalat
JaaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on TumblrShare on LinkedInEmail this to someone

Lentomatkailu ja jalat

Pitkät lentomatkat ja muut pitkään paikallaan istumista vaativat tilanteet tuntuvat jaloissa helposti turvotuksena, painontunteena ja väsymyksenä. Lentomatkan aikana jalkojen laskimoiden verenkierto hidastuu, sillä pitkä paikallaan istuminen ahtauttaa isoja laskimoita polvitaipeissa ja nivusissa.

Kireät vaatteet reisi- ja polvitaipeissa heikentävät veren virtausta alaraajoista sydämeen. Tämän seurauksena jalat usein turpoavat ja tuntuvat väsyneiltä. Lentokoneessa myös ilmanpaineen vaihtelu vaikuttaa turvotuksen syntymiseen.

Liikkuessa lihasten pumppaava liike estää nesteen kertymistä, kun taas useiden tuntien liikkumattomuus hidastaa verenvirtausta ja saattaa lisätä laskimotukoksen riskiä.

Istuma-ajan lisäksi matkustajan ikä lisää oleellisesti riskiä saada laskimotulppa. Aivan erityisesti riski suurenee raskaana olevilla naisilla. Myös tuore tapaturma tai leikkaus voi altistaa tulpan saamiselle.

 

Aloita lomasi ilman turhia turvotuksia.

Tukisukkien/Lentosukkien ideana on estää turvotuksen syntyminen. Sukat kannattaa pukea jo heti matkustuspäivän aamuna, kun jaloissa ei ole vielä turvotusta. Sukkien käyttöä on hyvä jatkaa lentomatkan jälkeenkin, jos tiedossa on jatkomatkustamista ja istuminen jatkuu.

Tukisukan terveyshyöty perustuu sukassa olevaan asteittaiseen paineeseen. Paine on voimakkain nilkassa ja kevenee asteittain kohti pohjetta. Sukan paine tukee jalkojen kudoksia ja tehostaa alaraajojen nestevirtausta kohti sydäntä ja näin estää turvotuksen kertymisen alaraajoihin.

 

Vinkkejä jalkojen hyvinvointiin pitkälle lentomatkalle 

  • Pue tukisukat jo matkustuspäivän aamuna.
  • Jalkajumppaa lennon aikana.
  • Tee muutaman minuutin jalkajumppaa kerran tunnissa.
  •  Jumppaa istuen: Kohota päkiöitä ja kantapäitä vuoronperään ylös lattiasta niin että tunnet venytyksen pohjelihaksessa. Jännitä ja rentouta pakaralihaksia. Koukista ja ojenna nilkkoja ja varpaita.
  • Istu ryhdikkäästi jalat lattiaa vasten, vältä istumista jalka toisen päällä.
  • Ota tavaksesi nousta pitkän lennon aikana käytävälle jaloittelemaan. Tee niin kerran, pari tunnissa, näin raajojesi laskimoverenkierto elpyy.
  • Kun jonotat koneen vessaan, keinuttele odottaessasi päkiöiltä kantapäille.
  • Juo riittävästi vettä! Elimistön kuivuminen lisää tukosriskiä, joten juo riittävästi vettä lennon aikana.Vältä useampia annoksia alkoholia, sillä alkoholi on omiaan kuivattamaan elimistöä.
  • Vältä liiallista suolaisen ruoan tai alkoholin nauttimista.
  • Pukeudu vaatteisiin, jotka eivät kiristä lonkista, reisistä tai polvitaipeista, jotta veri pääsee kulkemaan vapaasti.
lentosukat matkalle

Pue tukisukat matkustuspäivän aamuna.

Bon Voyage! Hyvää Matkaa! toivottaa Susanna, Hauskat tukisukat

Kommentit on suljettu.

Mobiilinäkymä: Käytössä